torsdag 1 mars 2012

Att leva på indisk medelinkomst

Mina läsare har kanske lagt märke till att jag skrivit förvånandsvärt lite om Indien. Det är ju ett land som det finns mycket att skriva om: världens största demokrati, världens näst största befolkning, mångkulturellt med mer än 60 språk och många religioner, vintrar med meterhöga snötäcken i norr och tropisk värme i söder, megastäder och en jättelik landsortsbefolkning, lyx och slum sida vid sida, och en lång och omväxlande historia. Indien är det mest olika land jag vet. Så nog finns det att skriva om!
Efter det att jag avslutat min bok The Bhopal Saga har jag i princip lämnat aktivismen bakom mig. Men jag känner mig som mormor för mina åtta barnbarn, och det gör att jag vill fortsätta hålla mig underrättad om utvecklingen i Indien. Så jag prenumererar på ett eller annat nyhetsbrev som jag ögnar lite i - ser att det är ungefär desamma slags nyheter som upprepas år efter år.

Från en vän fick jag nu en länk till en artikel om två studenter som bestämde sig för att prova att leva på en indisk medellön. Den visade sig vara 150 rupies per dag, efter 30 % avdrag för bostadskostnad 100 rupies, 15 kronor - maximininkomsten för cirka 400 miljoner indier. De lyckades, med stora försakelser och stor tidsåtgång, klara kalori- och näringsbehov. 

Därefter flyttade de ut till en by för att prova den fattigdomsgräns på 26 rupies per dag (knappt 4 kronor) som indiska regeringen fastställt för bybor. Här lyckades de inte klara näringsbehovet, och det enda de tänkte på var mat. 

I sin blogg har de noga redogjort för näringsberäkningar och annat. De har också lämnat texten till regeringsledamöter i hopp om att få en ändring av fattigdomsgränsen. Konstruktivt engagemang!

Jag är ju på Indiens svarta lista, inte välkommen in i landet. Tydligen är jag en farlig person - eller så vill de bara helt enkelt hämnas. Farlig skulle jag kunna vara även härifrån. Ville jag så skulle jag kunna skriva en elak blogg om Indien var och varannan dag (precis som indier skulle kunna skriva elaka bloggar om Sverige). Material finns i överskott på nätet.

För den som vill veta mer om Indiens olika sidor har jag lämnat ett antal osorterade länkar av skiftande kvalitet nedan. Miljöorganisationer finns det förstås ett otal av, dem har jag inte lagt med. Jag hittade också i mina gömmor en passande bild där värdet av ett amerikanskt och några indiska liv jämförs.

Och i detta kaotiska diversifierade splittrade land samlas man till en generalstrejk. Det säger något om potentialen hos detta väldiga folk! Heder åt Gandhi som lärde folk att fredliga demonstrationer kan ändra världen!

LÄS MER
Barefoot - the other side of life  The Hindu 11.2.2012
Rs100aday.com  
100,000,000 workers grind India to a halt in one of world's biggest strikes ever  libcom.org 28.2.2012  

LÄS MER OM INDIEN
Sydasien 
India together 
Tehelka 
Indian doctors for peace and development 
Svalorna Indien - Bangladesh
Indiensolidaritet
India Resource Center
Asian Human Rights Commission
Association for India's Development
Asia Portal       
Eklavya    
TUFF Mangoprojektet 
Reflektioner allteftersom
Föreningen Sofia     

http://intressant.se/intressant

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar